Member Login

New Pilot Introduction
This page is intentionally written in Dutch only.
 


Welkom bij de Dutch VACC! Als nieuwe piloot komt er veel informatie op je af. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Bovendien lijkt het alsof er veel "weetjes" zijn, dingen die je niet direct op een website kunt terug vinden. Wat is nou echt belangrijk om te weten voordat je begint? Met deze handleiding proberen we je wat houvast te geven tijdens het ontdekken van VATSIM.

Wat is dit voor organisatie?

De Dutch VACC (Dutch Virtual Area Control Center) is een onderdeel van VATSIM. VATSIM is een wereldwijde organisatie die online vliegen mogelijk maakt. Online vliegen is een uitbreiding op Microsoft Flight Simulator. Middels een gratis addon-programma kunnen virtuele piloten met Flight Simulator contact maken met het VATSIM netwerk. Dit netwerk bestaat uit een tiental servers die onderling met elkaar communiceren. Daarnaast heeft VATSIM ook virtuele verkeersleiders. Met een speciaal radar-achtig programma kunnen virtuele verkeersleiders contact maken met VATSIM, en zien daardoor alle vliegtuigen in hun omgeving op de "radar". Daarnaast zien piloten elkaar onderling ook middels de multiplayer-functie van Flight Simulator.

Piloten en verkeersleiders kunnen via het netwerk, net als in het echt, met elkaar communiceren. Dit gebeurt overigens grotendeels via voice. Dit zit in de programma's ingebouwd. Je hebt alleen een computer-headset of microfoon nodig. Op VATSIM maakt men zoveel mogelijk gebruik van realistische vliegprocedures. Men vliegt volgens echte vliegroutes, en maakt gebruik van naderings- en vertrekroutes zoals die in het echt ook gelden. Het verschil met de ingebouwde verkeersleiding van Flight Simulator is natuurlijk dat iemand die op VATSIM online vliegt begeleid wordt door echte "verkeersleiders", dus niet door computerstemmen die middels een voorgeprogrammeerd scenario instructies geven. Daarnaast is het bijzonder interactief daar je te maken hebt met vele andere online piloten om je heen. En dat alles tegen de prijs van een headsetje en een internetverbinding!

Voor de goede orde: de organisatie VATSIM is onderverdeeld in regio's per werelddeel, zoals bijvoorbeeld VATEUR de Europese afdeling van VATSIM is. De Dutch VACC is op haar beurt weer een onderdeel van VATEUR. Elk (redelijk ontwikkeld) land ter wereld heeft een eigen VACC op VATSIM.

Ben je al bekend met VATSIM of wil je ermee gaan beginnen? Neem dan het onderstaand schema door, en begin je succesvolle carriere als virtueel piloot!

1. Registreer je bij VATSIM en subdivisies
  • Maak een gratis account aan bij VATSIM.
Nadat je de voorwaarden hebt geaccepteerd en je gegevens hebt ingevuld (let hierbij op dat je de juiste regio (Europa) invult) zul je een mail krijgen van VATSIM op het door jou opgegeven mailadres waarna je account is aangemaakt.
  • Stel de juiste divisie in.
Stel hierbij de divisie "Europe except UK" in.
2. Registreer je bij de Dutch VACC

Registratie bij de Dutch VACC geeft je toegang tot een hele hoop informatie over procedures in het Nederlandse luchtruim en toegang tot het forum. Laat al deze informatie nog even voor wat het is, want het is veel teveel om in één keer door te nemen.
3. Installeer een pilot client

Om met VATSIM verbinding te kunnen maken, heb je, naast je verkegen gebruikersnaam en wachtwoord, een pilot client nodig. Dit programma stuurt jouw positiegegevens en vluchtplan naar de luchtverkeersleiding, zodat zij - en andere piloten - jou kunnen zien. Uiteraard zie jij het andere verkeer ook.

Momenteel zijn er drie pilot clients voor FS9 en FSX: Squawkbox,  FSInn en vPilot. Voor de beginnende gebruiker werkt Squawkbox makkelijker, omdat het allemaal vrij straight forward is. Ben je eenmaal gewend, dan kun je overstappen op FSInn, omdat je daarmee uiteindelijk een veel mooiere multiplayer weergave kunt realiseren.  Voor piloten die liever met X-Plane vliegen is XSquawkBox hier te downloaden.
4. Gebruik ServInfo

We willen gaan vliegen, maar waarheen eigenlijk? ServInfo is een programma waarmee je precies kunt zien welke controllers en piloten er online zijn. Handig als je een keuze wilt maken waar je naartoe wilt vliegen! Je kunt sorteren op land, op vliegveld of op gebied. Als je op vliegveld sorteert, zie je tevens de verwachtte aankomsttijden van de vliegtuigen die naar dat vliegveld toe vliegen. Download ServInfo hier.

ServInfo is redelijk oud, maar wel heel makkelijk in gebruik. Wil je liever een nieuw programma, gebruik dan bijv. VRoute of VAT-Spy. Heb je liever de informatie op je iPhone of iPad? Download dan de VatMap app, gemaakt door een Dutch VACC lid! Meer informatie in dit topic.

Op de Dutch VACC startpagina zie je ook welke ATC (Air Traffic Control = luchtverkeersleiding) er nu in Nederland online is, of voor vanavond en morgen geboekt. Handig om te weten dus!
5. Volg de Dutch VACC introductievlucht

Speciaal voor nieuwe piloten hebben we een introductievlucht van Schiphol naar Beek geschreven. Hierin wordt stap-voor-stap beschreven wat er van je wordt verwacht én wat je kunt verwachten tijdens een vlucht op VATSIM. Uitgangspunt is dat je al wel een vliegtuig naar keuze 'onder de knie hebt'. 

Na het voltooien van deze vlucht is het raadzaam om nog zeker een paar keer een binnenlandse vlucht in Nederland te maken. Dit zijn korte vluchtjes, dus je maakt snel alle fases van de vlucht mee. Om de ATC-ers ook Nederlands zijn, kun je ook makkelijk vragen stellen tijdens rustige momenten. 
6. Bekijk de kaarten en vind een route

Zoals in de introductievlucht ook naar voren komt, is het belangrijk om altijd luchtvaartkaarten van zowel je luchthaven van vertrek als van aankomst te hebben. Deze kaarten stellen je in staat om te navigeren op de grond en in de lucht. Het hebben van goede kaarten is dus een vereiste voor een succesvolle vlucht. Hieronder staan enkele links, maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Print de kaarten, of open ze op je monitor.
Om op je bestemming te komen heb je natuurlijk ook een route nodig. Voor Europese vluchten kun je gebruik van VATRoute, maar ook het al eerder genoemde VRoute bevat een uitgebreide routedatabase. Let op: de standaard routes die FS genereert, VOR-to-VOR of direct GPS worden nooit geaccepteerd! Deze routes lopen namelijk niet over de geldige airways (de 'snelwegen' van de lucht) zoals die in het echt gebruikt worden. Let er ook op dat (in Noord-Europa) vluchten naar het westen op een even Flight Level gevlogen moeten worden, en vluchten naar het oosten op een oneven Flight Level.
7. Doe ervaring op, en geniet!

Zodra je eenmaal wat vluchten gevlogen hebt, zul je merken dat je FS-ervaring nooit meer hetzelfde zal zijn! De dynamiek van VATSIM brengt echt een nieuwe dimensie, elke vlucht weer. Hoe meer ervaring je hebt, des te leuker het wordt. Na verloop van tijd zul je steeds realistischer kunnen vliegen.

Ten slotte nog een aantal handige tips en links.
  • In het VATSIM Pilot Resource Center is nog een hoop extra informatie te vinden. Bezoek deze website dus zeker eens. Ook het Pilot Training Department bevat veel informatie, en ze hebben zelfs een speciaal trainingsprogramma.
  • In plaats van meteen actief met een vlucht te beginnen, is het natuurlijk ook goed mogelijk om op VATSIM aan de gate in te loggen en een avondje mee te luisteren met verschillende posities om zo te wennen aan de radiocommunicatie.
  • In dit topic (zeer lang!) kun je lezen hoe andere VATSIM-piloten tijdens hun eerste vluchten ervoeren, en waar ze tegenaan liepen. Wellicht kun je ook van hun fouten leren.
  • Elke maand wordt de wereldwijde database van procedures, bakens en luchtwegen geüpdatet. Deze database staat bekend als de AIRAC. Gebruik je een add-on kist met een FMC, zorg er dan voor dat je altijd de nieuwste AIRAC geïnstalleerd hebt. Programma's als FSBuild maken ook gebruik van de AIRAC.
  • De Dutch VACC bestaat uit leden die net als jij ook ooit hen eerste vlucht op VATSIM hebben gemaakt. Weet je het even niet meer? Zoek dan op het forum of anderen al eens met dezelfde vragen liepen. Staat je vraag er niet bij? Stel hem dan gerust op het forum. Iedereen is bereid elkaar te helpen!