Member Login

Introductievlucht
This page is intentionally written in Dutch only.


Welkom in de wondere wereld die VATSIM heet. Deze introductievlucht is speciaal geschreven voor degenen die niet bekend zijn met het online vliegen op het VATSIM netwerk, maar al wel in staat zijn om offline een geslaagde vlucht te maken in een toestel naar keuze. Stap voor stap worden de handelingen die verricht moeten worden uitgelegd om een vlucht als deze tot een goed einde te brengen. De manual is geschreven voor piloten op tekst en voice, en kan met elke Flight Simulator gevlogen worden.

In principe kun je deze vlucht maken met de informatie die in de tutorial staat. Het is echter wel van belang dat je (altijd!) de juiste kaarten bij je hebt. Je vindt alle kaarten van Nederland op de charts pagina van de website. Je kunt de kaarten printen, of ze op een tweede scherm of bijv. een tablet openen. 

Voordat we gaan beginnen, zal ik eerst een kleine briefing geven over wat we vandaag gaan doen:

We gaan een vlucht maken van Schiphol (EHAM) naar Maastricht-Aachen (EHBK).
In deze tutorial maak ik gebruik van een Transavia Boeing 737-700 met FSX.
Ons vluchtnummer is TRA7137.

Uiteraard kun jij deze vlucht met een ander toestel dan de B737 vliegen. Het belangrijkste is dat je dit al goed kunt. Een bekende uitdrukking is "Aviate, navigate, communicate". Met andere woorden: houd je vliegtuig in de lucht, zorg dat je bij je bestemming aankomt en vertel aan anderen wat je doet. En wel in die volgorde. Als ATC bijv. een heading opdraagt, stel je eerst de heading in, en lees je daarna de heading terug. Na verloop van tijd zal dit steeds makkelijker worden, en op een gegeven moment lees je de heading terug terwijl je aan de heading knop draait.

In deze vlucht gaan we er vanuit dat alle luchtverkeersleidingsposities online zijn, maar vaak zal dit niet het geval zijn. Een hogere positie neemt altijd de lagere posities over indien deze offline zijn. De volgorde van laag naar hoog is zoals je op een vlucht tegenkomt: DEL - GND - TWR - APP - ACC.


1. Benodigdheden

  • Kaarten van Schiphol en Beek.
  • Een notitieblok voor eventuele aantekeningen.


Als je nog niet bekend bent met kaarten, dan kun je het beste even op de uitleg downloaden van VATEUD. Daar staat uitgebreid hoe je een kaart moet lezen. Het is makkelijker dan het lijkt.

2. Het vluchtplan (flight plan)

Om deze vlucht te kunnen vliegen moeten we eerst een vluchtplan hebben, de route die we gaan vliegen. Deze zijn te vinden in VATRoute. De route die wij gaan gebruiken is:

LOPIK V33 EHN P57 OSGOS

Het beginpunt in het vluchtplan is LOPIK. De LOPIK departure is een SID vanaf Schiphol. Een SID is een Standard Instrument Departure (een standaard route wanneer je vertrekt vanaf Schiphol). Als je FSnavigator gebruikt hoort hij hem te herkennen, wanneer je Schiphol als vertrekkend vliegveld hebt ingesteld. In een FMC is het iets makkelijker, omdat je hierbij alleen de DEP/ARR hoeft in te drukken, nadat je natuurlijk EHAM als departing vliegveld hebt ingesteld.

Als we het eindpunt van onze SID LOPIK hebben bereikt (het eindpunt is ook LOPIK), dan gaan pakken we de route V33 op. Deze route volgen we tot Eindhoven. Dit betekent dat we na LOPIK de airway V33 (met de punten die op deze airway zitten) naar EHN (Eindhoven) nemen. Een airway is een soort snelweg in de lucht. Boven EHN verlaten we de route V33 en vliegen we een andere airway in: de P57 naar OSGOS.
Vanaf OSGOS begint onze STAR (Standard Terminal Arrival Route). Zoals je al kunt raden is dit een standaard route voor aankomende toestellen naar een vliegveld. Op Maastricht-Aachen is het zo dat er meestal vanaf OSGOS een heading wordt gegeven (radar vectors), omdat je dan in het luchtruim van Maastricht vliegt, die je voor de approach opstelt. Mocht dit niet het geval zijn, dan dien je de STAR te vliegen zoals is aangegeven op de Standard Arrival Chart van Beek.


3. Het Connecten naar VATSIM

Er zijn twee programma's die je kunt gebruiken om online te vliegen bij VATSIM. Dit zijn FSInn en Squawkbox. Beide programma's hebben ongeveer dezelfde functies. Het maakt niet uit welk programma je gebruikt, dit is een persoonlijke voorkeur. Hoe je deze programma's installeert en hoe je ze correct instelt om online te komen, vind je in de Quick Guides voor FSInn en SquawkBox welke wij in het Nederlands hebben vertaald.

Het kiezen van een goed callsign is belangrijk. Vlieg je met een klein toestel, zoals bijvoorbeeld een Cessna, kun je inloggen met het registratienummer van het vliegtuig. Daarbij moet je het streepje dan weg laten. Als je bijvoorbeeld met de PH-ABC wilt vliegen, connect dan naar VATSIM als PHABC. Vlieg je met een groter toestel, dan neem je altijd een 3-lettercode van de luchtvaartmaatschappij, de ICAO code, gevolgd door een aantal cijfers dat jouw vluchtnummer is. De meeste maatschappijen hebben een ICAO (3 letters) en een IATA code (2 letters). ATC werkt altijd met de ICAO 3-lettercode. Die moet je dus gebruiken om in te loggen. Vlieg je bijvoorbeeld met een KLM Boeing 737, dan is bijvoorbeeld je callsign KLM7875 (niet KL!).

Als je wat gevorderd bent (of zo wilt overkomen!), kies dan een realistisch callsign. Dit kun je doen door bijvoorbeeld op de Schiphol website te kijken, en te zoeken naar b.v. KLM vluchten naar London Heathrow, als je daar heen wilt vliegen natuurlijk. Je callsign zou dan bijvoorbeeld KLM1023 kunnen zijn.

Voor de vlucht van vandaag gaan we er vanuit dat je callsign TRA7137 is.


4. Vluchtvoorbereiding

Gefeliciteerd! Je bent nu online op het VATSIM netwerk. In deze vluchtvoorbereiding wordt besproken wat je moet doen voordat je contact opneemt met de betreffende luchtverkeersleider.

We gaan het vluchtplan invullen. De belangrijkste kenmerken die we moeten invullen zijn de hoogte, de route en het type vliegtuig. Met deze vlucht gebruiken wij een hoogte van FL70. Dat is ongeveer 7000 feet, maar met een standaard luchtdruk van 1013 millibars. Hier komen we later nog op terug. We gebruiken FL70, want we vliegen naar het oosten. Als we naar het westen zouden vliegen, dan mogen we niet op FL70 vliegen, maar dan moeten we een “even” Flight Level kiezen, bijvoorbeeld FL60 of Fl80.

In de remarks sectie van je flight plan kun je een remark plaatsen dat het bijvoorbeeld een van de eerste vluchten is van je. Dit doet je door RMK/NEWPILOT in te typen. De RMK staat voor Remark. Nadat je alle verplichte velden hebt ingevuld, kun je het vluchtplan gaan filen. Als je dit gedaan hebt, ziet de ATC jouw vluchtplan verschijnen en zijn ze voorbereid om ATC te geven. Nu kun je de route gaan programmeren in het vliegtuig of in FSnavigator. De SID is pas te bepalen wanneer de ATIS wordt opgevraagd, omdat het dan duidelijk wordt welke baan er in gebruik is voor vertrekkend verkeer. Echter de luchtverkersleiding kan de SID nog altijd veranderen, zolang de kist aan de grond staat. Het is dus niet definitief, wanneer de ATIS de baan in gebruik aangeeft.

Nu gaan we de ATIS opvragen van Schiphol. Waar vroeger er veelal tekst ATISsen werden gebruikt, zul je nu overal een voice ATIS tegenkomen. Als je op tekst vliegt, is er wel altijd een teksttransscriptie beschikbaar. In FSInn kun je dit doen door met je rechtermuisknop op "Get controller info" op de ATIS te klikken in het lijstje van posities die online zijn. De ATIS staat er daar apart tussen. Als je op voice vliegt - wat door ATC zéér gewaardeerd wordt - kun je de ATIS uitluisteren door je comradio op 121.97 te zetten. Je zal nu de ATIS door je headset horen. Wij horen:

"This is Schiphol information Delta, main landing runway 18R, main take-off runway 24, transition level 40, winds 220 degrees 10 knots, CAVOK, temperature 19, dew point 12, QNH 1030, no significant change. Contact Approach and Arrival callsign only. End of information Delta."

Wat weten we nu allemaal? De kenletter van de ATIS is Delta, de banen in gebruik zijn 18R voor landen en 24 voor starten, de wind komt met 10 knopen uit de richting 220 graden. CAVOK (uitgesproken als cavokay) staat voor 'ceiling and visibility OK', wat inhoudt dat er geen bewolking is en het zicht meer dan 10 km bedraagt. De temperatuur is 19 graden Celcius, het douwpunt 12 graden, en de luchtdruk 1030 hPa. Het weer zal voorlopig niet opvallend veranderen (no signicifant change). Ten slotte volgt voor aankomende kisten nog de mededeling dat ze de naderingsluchtverkeersleiding alleen op moeten roepen door hun callsign te noemen, maar dat is voor ons nu niet van belang.