Rating requirements Delivery controller

Voorwaarden

Om op Delivery te mogen controllen dien je:

  • Lid te zijn van de Dutch VACC of de status van visiting controller te hebben gekregen.
  • Minimaal 20 uur te hebben geobserveerd, of 5 uur wanneer je minimaal 15 uur als piloot hebt gevlogen.
  • De Student 1 test met goed gevolg te volbrengen.
  • De relevante theorie te beheersen die op het controllers-gedeelte van de website staat.
  • Vervolgens via één van de volgende wegen te hebben laten zien dat je de theorie beheerst:
    • Door (in 1 keer) te slagen voor de Deliverytest
    • Door (minimaal 1) mentor sessie met een mentor in het mentorprogramma

Algemene kennis (behorend bij S1-rating):

  • Zelf kunnen instellen, configureren en verbinding kunnen maken met het VATSIM netwerk.
  • Een basisbegrip hebben van de rol die luchtverkeersleiding speelt.
  • Inzicht tonen in de specifieke verantwoording van de Clearance Delivery positie.
  • Inzicht tonen in situaties en het anticiperen op ontwikkelingen en bewegingen.
  • Het kunnen stellen van prioriteiten in de communicatie.
  • Gebruiken van de juiste terminologie (R/T).
  • Kunnen werken met Flight strips, Tags en vluchtplannen.
  • Basiskenmerken van IFR and VFR begrijpen en kunnen uitleggen.
  • Werken met een professionele instelling en gedrag en een aangename houding.
  • Beheersing van het NAVO phonetic alphabet.

Specifieke kennis:

  • Het na een oproep, zonder al te grote vertraging, correct kunnen identificeren van een oproepende vlucht.
  • Juiste toepassing van de relevante vluchtregels ten behoeve van de Airway Clearance.
  • Het signaleren van fouten of omissies in een vluchtplan en het kunnen aanbieden van een correct alternatief.
  • Het kunnen verwerken van aanpassingen en wijzigingen in het Flight Plan en de Departure List.
  • Het kunnen geven van een IFR Airway en Startup clearance en overige instructies.
  • Het kunnen geven van een VFR Startup clearance.
  • De METAR begrijpen.
  • Kennis over routes, kenmerken en structuur van het (Schiphol) luchtruim.
  • Keuze maken voor correcte baancombinaties en een verdeling van SIDs over de banen.
  • Kan een tekst-ATIS opstellen.
  • De vliegtuigen op een correcte manier overdragen naar de volgende positie (GND).

Coördinatie:

  • Het, daar waar nodig, overleggen en afstemmen met overige luchtverkeersleiders (GND, TWR en APP).

Minimale tijd online:

  • 15 uur

Doorgroei naar volgende positie:

  • Wanneer aan bovenstaande eisen is voldaan.
  • Wanneer de leerling in een mentorsessie kan aantonen dat de theorie in voldoende mate beheerst wordt.