New Controllers
(This page is intentionally written in Dutch only.)
Ik ben helemaal nieuw. Wat is dit voor organisatie?
De Dutch VACC is een onderdeel van VATSIM. VATSIM is een wereldwijde organisatie die online vliegen mogelijk maakt. Online vliegen is een uitbreiding op Microsoft Flight Simulator en XPlane. Middels een gratis addon-programma kunnen virtuele piloten met de simulator contact maken met het VATSIM-netwerk. Dit netwerk bestaat uit een tiental servers die onderling met elkaar communiceren. Daarnaast heeft VATSIM ook virtuele luchtverkeersleiders. Met een speciaal radarachtig programma kunnen virtuele luchtverkeersleiders contact maken met VATSIM, en zien daardoor alle vliegtuigen in hun omgeving op de “radar”. Daarnaast zien piloten elkaar onderling ook middels de multiplayer-functie van de flight simulator.
Piloten en verkeersleiders kunnen via het netwerk, net als in het echt, met elkaar communiceren. Dit gebeurt overigens grotendeels via voice. Dit zit in de programma’s ingebouwd. Je hebt alleen een headset of microfoon nodig. Op VATSIM maakt men zoveel mogelijk gebruik van realistische vliegprocedures. Men vliegt volgens echte vliegroutes, en maakt gebruik van naderings- en vertrekroutes zoals die in het echt ook gelden. Het verschil met de ingebouwde verkeersleiding van Flight Simulator of XPlane is natuurlijk dat iemand die op VATSIM online vliegt, begeleid wordt door echte “verkeersleiders”, dus niet door computerstemmen die middels een voorgeprogrammeerd scenario instructies geven. Daarnaast is het bijzonder interactief daar je te maken hebt met vele andere online piloten en controllers om je heen. En dat alles tegen de prijs van een headsetje en een breedband-internetverbinding! Ons eigen promotiefilmpje laat goed zien wat VATSIM en de Dutch VACC inhouden.
Voor de goede orde: de organisatie VATSIM is onderverdeeld in regio’s per werelddeel, zoals bijvoorbeeld VATEUR de Europese afdeling van VATSIM is. De Dutch VACC is op haar beurt weer een onderdeel van VATEUR. De meeste landen hebben een eigen VACC op VATSIM.
Ben je al bekend met VATSIM of wil je ermee gaan beginnen? Volg dan het onderstaand stappenplan en maak carrière bij de Dutch VACC als controller.
Echter... Op dit moment is er een lange wachtlijst. Naar verwachting zal het langer dan een jaar duren voordat je daadwerkelijk kunt beginnen.
1. Registreer je bij VATSIM, VATEUD en de Dutch VACC
2. Installeer en configureer EuroScope
Met de radarsoftware kun je, samen met je nieuw verworven lidmaatschapsnummer en wachtwoord, toegang krijgen tot het netwerk. Wat je nog niet kan, is controllen. Daar komen we later op, we gaan beginnen met observeren.
Er worden binnen VATSIM meerdere zogenaamde radar-clients gebruikt, namelijk VRC, vSTARs en EuroScope. Binnen de Dutch VACC gebruiken we EuroScope.
Nadat je EuroScope hebt geïnstalleerd, ga je de beta versie 26 van EuroScope downloaden.
Unzip dit bestand, en kopieer alle bestanden over de oorspronkelijke installatie heen.
Hierna moet je Euroscope gaan configuren voor gebruik binnen Dutch VACC. Hiervoor is een aparte handleiding beschikbaar ("EuroScope GNG Installation Guide"). Het is belangrijk deze handleiding nauwgezet te volgen! Je moet lid zijn van Dutch VACC (zie stap 1) om deze kunnen downloaden.
Onderstaande video is een visuele weergave van de installatiehandleiding. Hierdoor is het makkelijker om de installatie te volgen.
3. Installeer Audio for VATSIM
Behalve EuroScope, heb je een zogenaamde voice-client nodig. We gebruiken hiervoor Audio for VATSIM (AfV).
4. Word lid van onze Discord
Discord is ons digitale clubhuis. Je kunt er onder andere al je vragen stellen. Daarnaast gebruiken we Discord als medium voor de onderlinge coördinatie tijdens het controllen.
Je moet lid zijn van Dutch VACC (zie stap 1) lid te kunnen worden van onze Discord.
5. Neem de theorie door en start met observeren
Op de site is op veel plekken een hele hoop te leren en kun je veel te weten komen over waarom het zo spannend en uitdagend is om luchtverkeersleider te zijn. Zoals al eerder gezegd maken we gebruik van real-world procedures en regels zoals die in het echt gelden. En dat zijn er nogal wat! Begin daarom bij het begin en lees de theorie door voor een Delivery en Start-Up controller, en de keuze van het baangebruik.
Deze theorie is samengevat in onze Delivery Manual. Je moet lid zijn van Dutch VACC (zie stap 1) om deze kunnen downloaden.
Hierna kun je je eerste stappen online zetten door als observer in te loggen op het netwerk. Op deze manier raak je vertrouwd met de radarclient, de instellingen, de procedures en kun je, mits het niet al te druk is, de aanwezige controllers ook nog eens een vraag stellen d.m.v. de chat functionaliteit in euroscope (‘.msg EHAM_N_GND’ bijvoorbeeld).
We hechten veel waarde aan deze OBS uren, omdat de ervaring heeft geleerd dat deze de kans op een succesvolle afronding van de Delivery Introductie Sessie aanzienlijk vergroten. Daarom gelden de volgende "spelregels":
- Pas na 20 OBS uren kun je deelnemen aan de Delivery Introductie Sessie. Vanwege de huidige wachtlijst, kun je je uren ook nog maken ná je aanmelding voor de Delivery Introductie Sessie;
- Gebruik als callsign je initialen, aangevuld met _OBS, dus bijvoorbeeld MR_OBS;
- OBS uren tellen alleen als er andere controllers online zijn. Dit is doorgaans ‘s avonds;
- OBS uren in een `shared cockpit` of op een ander veld dan EHAM tellen niet mee.
6. Testen en mentorprogramma
Wanneer je denkt klaar te zijn voor het ‘echte werk’, kun je je aanmelden voor de Delivery Introductie Sessie. Tijdens deze introductie sessie zal de theorie voor zowel de Delivery test als de S1 test worden doorgenomen. De testen zelf volgen direct hierna, gevolgd door introductie tot het gebruik van EuroScope . Beide testen zullen met goed gevolg moeten worden afgelegd om de Delivery sessie succesvol af te sluiten.
De Delivery Introductie Sessie vindt ongeveer eens per maand plaats. Je moet in ieder geval lid zijn van Dutch VACC (zie stap 1) om je aan te kunnen melden.
Zoals gezegd, eisen we 20 (zinvolle) OBS uren vóór deelname aan de Delivery Introductie Sessie. Wanneer je denkt dat je aan deze hebt voldaan, ga dan naar My Info. Via de button kun je het Training Department verzoeken je OBS uren te controleren. Zonder goedkeuring zul je niet worden uitgenodigd! Op deze pagina zie je overigens ook wat je positie is op de wachtlijst.
7. En dan verder…
Nadat je de Delivery sessie met goed gevolg hebt doorlopen, zul je ‘los’ worden verklaard op Delivery en mag je dus online jouw uren gaan maken op Delivery. Je kunt deze positie "afsluiten" en doorstromen naar de volgende ("Grond"), wanneer je aan de "Rating Requirements" hebt voldaan.
Nog enkele tips:
- Boek als je weet dat je kunt controllen op een bepaald tijdstip je positie in VATbook (te vinden in het Controller menu in de bovenbalk);
- Hier kun je ook zien of er al andere posities geboekt zijn. Hoe meer posities online, hoe groter de kans dat er veel verkeer van en naar de luchthaven vliegt waar jij achter de microfoon zit;
- Probeer, wanneer mogelijk, zoveel mogelijk in de avonduren online te komen. De avonden zijn meestal het drukst op VATSIM in Europa;
- Stel via de private chat op EuroScope, het Dutch VACC forum of onze Discord server, vragen als je ergens niet uit kunt komen. Probeer natuurlijk ook zelf via internet of bijgevoegde handleidingen erachter te komen waarom dingen niet werken.